Teamet for høretekniske hjælpemidler på Center for Syn og Hjælpemidler har et tæt samarbejde med fagpersoner i Aarhus Kommune. Vi bevilger hjælpemidler til borgere i alle aldre, der allerede har høreapparater der fungerer som de skal, men stadig har problemer med at høre i nogle situationer. Det vil sige, vi kan ikke bevilge høreapparater, men andre hjælpemidler der kan kommunikere med høreapparaterne og dermed give borger en bedre hørelse i de situationer hvor de har svært ved at høre.

Her på siden vil vi give råd og vejledning til dig som fagperson i forhold til hvordan du kan hjælpe din borgere videre.

Er der usikkerhed omkring høreapparaterne og om de fungerer godt nok, kan du læse mere om dette under høreteamets høreapparat afdeling. Her finder du også deres kontaktoplysninger, hvis du har brug for hjælp til af afgøre om høreapparaterne fungerer godt nok.

Inden du hjælper borger med at søge et høreteknisk hjælpemiddel, kan det være en god idé at læse vores råd om der er noget man selv kan gøre for at forbedre hørelsen i en given situation. Disse råd og vejledninger kan du finde her:

Hvis borger ønsker at søge hjælpemiddel og har adgang til nem-id, skal dette søges elektronisk via Borger.dk.

Ved at følge linket åbner du en ny side på borger.dk, hvor du kan udfylde et ansøgningsskema for borger. Borger vil modtage et brev i sin e-boks, så snart ansøgningen er modtaget og gennemgået af høreteamet.

Hvad skal der med i en ansøgning?

Hvis borger ikke har adgang til nem-id, og du dermed ikke kan hjælpe med at oprette en ansøgning via Borger.dk, kan du kontakte høreteamet direkte.

Du kan på borgers vegne ringe til os, så vil vi hjælpe med at oprette en ansøgning pr. telefon. Du finder vores kontaktoplysninger under "Kontakt os".

Borger er også velkommen til selv at ringe.

Har du spørgsmål i forhold til høretekniske hjælpemidler til borger, giver vi gerne råd og vejledning. For at vi kan give den mest optimale vejledning, kan det være en god idé at du undersøger hvilken type høreapparater borger har, inden du kontakter os.

Eksempler kan være:

  • Vejledning i forhold til demente og brug af høretekniske hjælpemidler.
  • Er høreapparaterne kompatible med forskellige høretekniske hjælpemidler.
  • Bruger borgeren hjælpemidlet optimalt, kan det gøres på andre måder?
  • Er du i tvivl om borger kan have gavn af et høreteknisk hjælpemiddel.

Har du spørgsmål, må du gerne kontakte os, så vil vi hjælpe dig videre.