Kommunikationsteamet tilbyder:

  • Udredning af hvad slags hjælpemiddel du kan have behov for
  • Afprøvning af hjælpemidler
  • Instruktion i anvendelse
  • Rådgivning og vejledning

Er du borger i Aarhus kommune? Har du en funktionsnedsættelse der giver behov for et hjælpemiddel? Så kan du søge hjælp direkte hos kommunikationsteamet på Center for Syn og Hjælpemidler. 

Du kan søge om et specifikt hjælpemiddel, eller om hjælp til at finde det rigtige hjælpemiddel til dig. Både børn og voksne kan søge.

Ved at følge linket åbner du en ny side på borger.dk, hvor du kan udfylde et ansøgningsskema. Du vil modtage et brev i din e-boks, så snart din ansøgning er modtaget og gennemgået af kommunikationsteamet.

Husk du skal bruge Nem-ID for at logge ind på borger.dk.

Hvad skal der med i en ansøgning?

Kontakt i telefontiden

Vi har telefontid hver torsdag fra kl. 12.00-13.00 på telefonnummer 70 25 04 22.

Her kan du ringe og få råd og vejledning om hjælpemidler, samt hjælp til hvordan du laver en ansøgning og hvad du eventuelt kan søge om. Når du ringer træffer du vores omstilling, og du vil her blive stillet videre til kommunikationsteamet.

Send os en e-mail

Indeholder din mail personfølsomme oplysninger - for eksempel CPR-nummer,  skal den sendes via sikker mail i Borger.dk:

 Husk at du skal bruge Nem-ID for at logge ind på Borger.dk.

Hvis din mail ikke indeholder personfølsomme oplysninger, kan du sende den til: csh@mso.aarhus.dk. Husk at skrive: Til kommunikationsteamet, i emnelinjen.

Har du behov for at kontakte en enkelt af os i forhold til en specifik sag, er vores mailadresser:

Elsebeth Holm: eh.hmc@aarhus.dk

Anette Ruge Thomsen: art.hmc@aarhus.dk

Lasse Levinsen Uth: utla@aarhus.dk

Husk, du må ikke sende personfølsomme oplysninger via almindelig mail.

Kommunikationsteamet på Center for Syn og Hjælpemidler har samarbejdsaftale med følgende kommuner:

  • Silkeborg
  • Skanderborg
  • Samsø

Hvis du bor i en kommune, der har samarbejde med Center for Syn og Hjælpemidler, skal du henvende dig hos din egen kommune. Sagsbehandler fra din kommune kan herefter kontakte Center for Syn og Hjælpemidler efter behov.

Et hjælpemiddel til kommunikation kan for eksempel være:

  • bogstavtavler eller kommunikationsbøger
  • apps til smartphone og tablet
  • særlige kommunikationsprogrammer til computer
  • ordforslags- og oplæsningsprogrammer til ordblinde
  • øjenstyringscomputere
  • særligt betjeningsudstyr til computer så som:
    • museerstatninger
    • skærmtastaturer
    • specielle tastaturer
  • hjælpemidler til strukturering og hukommelse så som:
    • apps til smartphone og tablet
    • Time timer
    • elektronisk kalender/ur
    • Boardmaker

Vi gør opmærksomme på, at vi efter servicelovens §113, ikke kan bevilge computere, tablets eller telefoner, da dette er at anse som sædvanligt indbo.

Hvis du bor i Aarhus kommune og har en varig funktionsnedsættelse, kan du søge om et eller flere hjælpemidler der kan afhjælpe dit problem. I kommunikationsteamet kan vi kun bevilge hjælpemidler til privat brug. Hvis du har behov for hjælpemidler til skole- eller arbejdsbrug, skal du kontakte henholdsvis din skole eller dit jobcenter.

Hvad er en varig funktionsnedsættelse?

En varig funktionsnedsættelse kan for eksempel være manglende evne til at:

  • Tale
  • Skrive
  • Læse
  • Huske
  • Planlægge
  • Strukturere din dagligdag
  • Anvende IT på grund af nedsat motorisk funktion

Med varig menes at du er færdigbehandlet, og at din funktionsnedsættelse ikke forventes at blive bedre. Det hjælpemiddel du søger om skal kunne støtte dig og afhjælpe din funktionsnedsættelse i væsentlig grad, for at kunne bevilges. Afgørelser bestemmes efter Servicelovens §§ 112 og 113.

Kommunikationsteamet hjælper dig i gang med at bruge dit hjælpemiddel, og sørger for at det fungerer i hverdagen. Derudover sørger vi for at der er en eller flere personer i din omgangskreds der kender dit hjælpemiddel og kan hjælpe dig videre hvis du har problemer. Derefter står vi til rådighed, hvis der opstår problemer med dit hjælpemiddel. Du kan således kontakte os hvis dit hjælpemiddel ikke fungerer, eller der er behov for ændringer i forhold til brug af hjælpemidlet.

Har du, eller nogen du kender, et hjælpemiddel til kommunikation der ikke længere er i brug? Eller er du i tvivl om hvor et hjælpemiddel hører til?

Da kan du kontakte Center for Syn og Hjælpemidler på telefon 70 25 04 22. Så vil vi undersøge om det er et hjælpemiddel der tilhører os, og eventuelt aftale hvordan det skal afleveres eller afhentes.