Kommunikationsteamet har stor viden om hjælpemidler til kommunikation, struktur, hukommelse og ordblindhed.

Kommunikationsteamet tilbyder:

  • Udredning af hvilken form for hjælpemiddel du kan have behov for
  • Afprøvning af hjælpemidler
  • Instruktion i anvendelse
  • Rådgivning og vejledning

Er du borger i Aarhus kommune? Har du en funktionsnedsættelse, der giver behov for et hjælpemiddel? Så kan du ansøge om hjælp direkte hos Kommunikationsteamet hos Center for Syn og Hjælpemidler. 

Du kan ansøge om et specifikt hjælpemiddel eller om hjælp til at finde det rigtige hjælpemiddel til dig. Både børn og voksne kan ansøge.

Ved at følge linket åbner en ny side på borger.dk, hvor du kan udfylde et ansøgningsskema. Du vil modtage et brev i din e-boks, så snart din ansøgning er modtaget og gennemgået af Kommunikationsteamet.

Husk du skal bruge Nem-ID for at logge ind på borger.dk.

Hvad skal der med i en ansøgning?

Telefonisk kontakt
Kommunikationsteamet har telefontid hver torsdag kl. 12-13 på telefonnr. 70 25 04 22.

Du kan ringe og få råd og vejledning om hjælpemidler samt hjælp til, hvordan du laver en ansøgning, og hvad du eventuelt kan ansøge om. Når du ringer, træffer du receptionen, og du vil her blive viderestillet til Kommunikationsteamet.

Send Kommunikationsteamet en besked

Indeholder din mail personfølsomme oplysninger, for eksempel CPR-nummer, skal den sendes som digital post via borger.dk.

Husk at du skal bruge Nem-ID for at logge ind på borger.dk.

Hvis din besked ikke indeholder personfølsomme oplysninger, kan du sende den til csh@mso.aarhus.dk
Husk at skrive 'Til kommunikationsteamet' i emnefeltet.

Har du behov for at kontakte én fra Kommunikationsteamet i forhold til en specifik sag, så skriv til 

Mette Bønlykke bmme@aarhus.dk

Anette Ruge Thomsen art.hmc@aarhus.dk

Lasse Levinsen Uth utla@aarhus.dk

Husk, du må ikke sende personfølsomme oplysninger via almindelig e-mail.

Kommunikationsteamet hos Center for Syn og Hjælpemidler har samarbejdsaftale med følgende kommuner:

  • Silkeborg Kommune
  • Skanderborg Kommune
  • Samsø Kommune

Hvis du bor i en kommune, der har samarbejde med Center for Syn og Hjælpemidler, skal du henvende dig hos din egen kommune. Sagsbehandler fra din egen kommune kan herefter kontakte Center for Syn og Hjælpemidler efter behov.

Et hjælpemiddel til kommunikation kan for eksempel være:

  • Bogstavtavler eller kommunikationsbøger
  • App's til smartphone og tablet
  • Særlige kommunikationsprogrammer til computer
  • Ordforslags- og oplæsningsprogrammer til ordblinde
  • Øjenstyringscomputer
  • Særligt betjeningsudstyr til computer så som:
    • museerstatninger
    • skærmtastaturer
    • specielle tastaturer
  • Hjælpemidler til strukturering og hukommelse så som:
    • apps til smartphone og tablet
    • Time timer
    • elektronisk kalender eller ur
    • Boardmaker

Vi gør opmærksomme på, at vi efter servicelovens §113, ikke kan bevilge computere, tablets eller telefoner, da dette er at anse som sædvanligt indbo.

Hvis du bor i Aarhus kommune og har en varig funktionsnedsættelse, kan du ansøge om et eller flere hjælpemidle,r der kan afhjælpe dit problem. I Kommunikationsteamet kan vi kun bevilge hjælpemidler til privat brug. Hvis du har behov for hjælpemidler til skole- eller arbejdsbrug, skal du kontakte henholdsvis din skole eller dit jobcenter.

Hvad er en varig funktionsnedsættelse?

En varig funktionsnedsættelse kan for eksempel være manglende evne til at:

  • Tale
  • Skrive
  • Læse
  • Huske
  • Planlægge
  • Strukturere din dagligdag
  • Anvende IT på grund af nedsat motorisk funktion

Med varig menes, at du er færdigbehandlet, og at din funktionsnedsættelse ikke forventes at blive bedre. Det hjælpemiddel du ansøger om, skal kunne støtte dig og afhjælpe din funktionsnedsættelse i væsentlig grad for at kunne bevilges. Afgørelser bestemmes efter Servicelovens §§ 112 og 113.

Kommunikationsteamet hjælper dig i gang med at bruge dit hjælpemiddel og sørger for, at det fungerer i hverdagen. Derudover sørger vi for, at der er en eller flere personer i din omgangskreds, der kender dit hjælpemiddel og kan hjælpe dig videre, hvis du har problemer. Derefter står vi til rådighed, hvis der opstår problemer med dit hjælpemiddel. Du kan således kontakte os, hvis dit hjælpemiddel ikke fungerer, eller der er behov for ændringer i forhold til brug af hjælpemidlet.

Har du, eller nogen du kender, et hjælpemiddel til kommunikation, som ikke længere er i brug? Eller er du i tvivl om, hvor et hjælpemiddel hører til?
Så kan du kontakte Center for Syn og Hjælpemidler på telefonnr. 70 25 04 22. Herefter vil vi undersøge, om det er et hjælpemiddel, der tilhører Center for Syn og Hjælpemidler samt eventuelt aftale, hvordan det skal afleveres eller afhentes.

Nedenfor kan du downloade forskellige praktiske ting, som for eksempel en bogstavtavle og andet godt.

Bogstavtavlerne kan bruges til at stave, hvad du har brug for at få sagt, når du ikke har et andet hjælpemiddel ved hånden. Du kan lære mere om bogstavtavler ved at se en video på Youtube, som CKV Odense har lavet. Nedenstående er link til videoen:

Bogstavtavlerne kan med fordel printes, så du har to eksemplarer. Dermed kan du samle dem, så alfabetet er på begge sider af tavlen. Det kan være en fordel at laminere bogstavtavlen.